Fietsen in Sri Lanka, het behoeft natuurlijk geen toelichting, is alles behalve vlak. Kilometers hebben we gemaakt, maar stijgen en dalen vraagt toch een heel andere inspanning. Dus naar het zuiden, de grensstreek. Van thuis uit via België en een stukje Duitsland naar Kerkrade (105 km.), 3 dagen fietsen en dan op de fiets weer terug. Veelal via te voren uitgezette knooppuntenroutes (https://www.route.nl/fietsknooppunten).
Wat heeft dit ons geleerd:
- Stop tijdig voor een korte (eet/drink) pauze. 32 graden, volle zon, wind op kop en een oeverloos saaie provinciale weg naar Maaseik, omdat we er af wilden zijn. 50 km in tempo doorgefietst en plots is het helemaal niet meer leuk en willen de benen niet meer. Op de terugweg probleemloos een iets langere weg afgelegd met meer afwisseling en een aantal (foto)stops.
- Een goede kaart of navigatie is onontbeerlijk. In de zuidelijke punt van Nederland wordt druk aan de uitbreiding van het wegennet gewerkt. Verbindingen tussen knooppunten zijn volledig weggevaagd, zonder een enkele aanwijzing. Om het velegraafwerk te omzeilen zijn heel wat extra km. nodig over drukke en gevaarlijke wegen. Tot waar de werkzaamheden zich uitstrekken is onduidelijk. Zelf in staat zijn een nieuwe (niet knooppunten)route uit te stippelen is dan aangewezen en daarvoor is een goede kaart/navigatie onontbeerlijk.
- In principe sluiten de knooppunten routes van Nederland, België en Duitsland goed op elkaar aan. Lang niet altijd is echter duidelijk hoe en vooral aan de Duitse kant, waar de bordjes met nummers zijn geplaatst. Opletten dus.
- De frontrollers zijn overbodig. Al onze bagage blijkt probleemloos in de backrollers te passen met de stuurtas als cameratas en de zadeltasvoor pech en onderhoud. De beugels voor de frontrollers hebben wij er dan ook afgehaald, scheelt weer gewicht met het transport.
- Heuvels fietsen valt te leren. Geen enkele helling uit de weg gegaan: Cauberg een aantal malen, de Vaalserberg en vele ertussen en omheen.Door veel te gebruiken wordt ook de overgang van de 8e naar de 7e versnelling en andersom, soepeler. Er blijft kracht voor nodig om te draaien en vaak schiet ik dan ook over de 7e heen naar de 6e, maar dat valt te corrigeren. Even helemaal de druk van de trappers en het gaat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten