Ondertussen kriebelt onderhuids een ander virus: "Jong
gepensioneerd" en nu met het pensioen van mijn maatje steeds dichter
bijkomend, gaat het er van komen: fiets vakanties. We hebben eraan geproefd,
door het Loiredal, langs de Donau, de Atlantische kust en door Thüringen, het
is uitstekend bevallen. Met dit besluit zijn we ook overstag gegaan voor de
aanschaf van een nieuwe tourfiets en in oktober 2015 besluiten we de eerste stap te zetten. Op Bike motion in de Jaarbeurs in Utrecht hopen we niet alleen onze
vingers af te likken, maar ook de juiste info te vinden om te bepalen wat de
goede keuze zal zijn.
De dag begint goed, even een lunchstop op het Centraal
station Utrecht om tot de ontdekking te komen dat de rugzak met mijn camera in
de trein is blijven liggen. Direct melding van gemaakt en er het beste van
hopen, meer kunnen we niet doen, maar het speelt de rest van de dag wel met
regelmaat even door mijn hoofd.
Dan de fiets: het verhaal van het bos en de bomen is hier
helemaal op zijn plaats, maar gefocust op onze plattegrond en doelstelling
wordt het gaande weg de dag een stuk duidelijker wat er te koop is en waarin de
verschillen zitten. Onze insteek: een goede fiets, niet de goedkoopste, maar
het hoeft ook niet de hoofdprijs te worden. Hiermee zijn we toch wel de mist in
gegaan. Eenmaal op de stands van Santos en Idworx geweest, heeft de vertwijfeling
toegeslagen: hoe ver ga je???
Ja, de middenklasser Stevens gaat mee naar huis
op ons lijstje kandidaten, redelijk geprijsd met een dealer in het dorp. Een
Rose fiets hoe mooi ook, zal het niet gaan worden. Bestellen in Duitsland en de
rest zelf uitzoeken voelt niet goed. Duidelijk: een fiets zonder die kwetsbare
derailleur, toch wel het einde. Een Pinion: te duur, maar een Rohloff
naaf en riem, we gaan er van en over dromen.
De Stevens dealer in ons dorp blijkt alleen mountainbikes te
verkopen, op naar Riel, Stevens en Idworx testen. Vlot valt de Stevens af met
een heel rijtje "net niet" punten: dikke bekabeling onder tegen het spatbord
en dicht op de band, de zit op de fiets, maar vooral het lastige snelle
reageren van de fiets op elke beweging van het stuur, hoe klein en onbedoeld
ook. Fietst onrustig.
De Idworx, herenuitvoering weliswaar en met zijn glanzend
zwarte uiterlijk zeker niet om die reden mijn keuze, blijkt om te rijden een
fantastische fiets. Grote nadeel: met de 14 versnellingen van de Rohoff naaf
kom ik er minstens 2 tekort aan de zware kant. Kan dit worden aangepast?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten